måndag 20 april 2009

IKEA bygger folkhemmet - men inte genom sin mat.

I går eftermiddag besökte jag IKEA. Det första som händer då jag anländer till det stora, glädjespridande varuhuset, oavsett i vilket sällskap jag kommer, är att vi besöker toaletten, fiket/restaurangen, toaletten... ja, det ska vara två "toaletten" ;-)
Precis så gick det till i går också. Vi började med att ta den långa rulltrappan upp till maten, eftersom vi alla var hungriga. Barnapappan hade just varit inblandad i en fight med en kassörska, så han var förmodligen extra sugen på något att stoppa i maggen. Barnen ville ha köttbullar och behövde inte ens titta på något alternativ. Jag var inte helt säker på vad jag ville ha så jag studerade menyn. Håret reste sig av obehag då jag såg frukostmenyn. Den lilla blå asken på bilden är becel. Ni vet det där märkliga margarinet som inte behövs. Jag började ana oråd.

Jodå, det visade sig att byttan med fett till brödet var lika margarinbaserad som vid förra besöket. Inte ett smörpaket så långt armen räckte. Yngsta dottern tog ett paket lätta och fick skäll av sin kostmedvetna syster.

-" Det där ska du inte äta!"
- "Men jag vill ha något på mitt knäckebröd", gnällde lillasyster och vädjade till mig.

Vad säger man? Klart hon fick ta lätta på mackan. För den här gången. Så mycket skit som ungarna får i sig i skolan gör det väl varken till eller ifrån.
Barnapappan som var uppvärmt efter tidigare dispyter, frågade kassörksan angående smörbristen. Hon beklagade att det "tyvärr" inte hade smör eller bregott alls. Hon lät så uppriktigt ursäktande, att jag var tvungen att fråga, om det var måna matgäster som frågade efter smör.

-"Nej, det kan jag inte påstå, de flesta begriper nog inte ens skillnaden. Men det har jag gjort."

Hon talar relativt tyst och vi frågar inte mer. Kanske står chefen och lyssnar i närheten?

Förresten undrar jag, om det är så att folk faktiskt inte bryr sig, ett mer troligare alternativ är väl att de suckar och tar det som finns. Vi svenskar är ju så snälla och vill inte bråka. Ofta är det ju också lång kö i matkassan på IKEA så det kanske inte känns som "läge" direkt att diskutera industrifett. Vad vet jag. Fast visst vore det underbart om alla ställde frågot kring margarinbyttan? För att inte tala om alla tillsatser som den billiga maten på IKEA innehåller.

Jag läste i Svd häromdagen om en undersökning som visar att allmänheten faktiskt, glädjande nog oroar sig alltmer för tillsatserna i maten. Det är en bra början tycker jag. Bara folk reagerar på fler sätt än genom att knyta näven i fickan och få högt blodtryck av frustration. Ett mer hälsosamt alternativ är helt klart att kanalisera oron på något konstruktivt sätt. Mejla eller ring gärna representanterna för livsmedelsindustrin. Det enda de oroar sig för än så länge, är att konsumenterna oroar sig.
Ge dem mer att oroa sig för!

Till slut bestämde jag mig för att äta kotlettrad med bearnesås, grönsaker och pommes. Jag gjorde även ett försök att få byta pommesen mot mer grönsaker. Men si, det gick inte alls det. Den hungrige Barnapappan erbjöd sig generöst att äta upp potaispinnarna åt mig, och på bekostnad av hans hälsa fick det bli så.
Kotlettrad förresten, vad är det egentligen, någon som vet? Det påminde väldigt mycket om ett par skivor kassler...
Efter måltiden besökte jag den lilla "avreageringsmakapären" som de ställt upp i restaurangen. Där vill de veta hur besöket i matsalen uppfattats och avlöpt. Deras små duttar ville jag inte alls pricka i, däremot finns det även möjlighet att bli av med lite frustration i fältet "övrigt".
Där tog jag upp smör/margarinfrågan igen. Inte för att jag tror de bryr sig, jag har mejlat dem anågende detta förr. Kanske är det fler som vill påpeka det samma, vid ett eventuellt besök?
Ju fler kommentarer de får, desto större chans är det förhoppningsvis att de ser över saken.
Där lämnade vi tillsatser och kemikaliefett bakom oss och satte på spenderbyxorna. Gissa om vi hade med oss mer hem än vad som var planerat?
Och gissa om vi glömde något som vi skulle ha köpt?


Fler bloggar om artikeln i SvD:
kostdoktorn, Mollys hälsoblogg, Carls konsumentblogg

intressant
Andra bloggar om: , , , , ,

6 kommentarer:

emohest sa...

hej cattis! ville bara säga att jag tycker du har en jättebra blogg och att jag skrattade för mig själv flera gånger! mycket roligt att läsa!!

Synnøve. sa...

Jag är nyfiken nu...
Vad var det ni skulle köpt som ni glömde?

Jag har faktiskt mailat IKEA med. Inte just bara för matens skull utan jag hade lite annat på hjärtat med.
Tycker nog att man ska få byta ut pomme, potatis och ris mot grönsaker. Det kan väl inte vara så jädra svårt...

Nu har vi varit en sväng på vinger.
Sitter med resterna av glass sen före påsk. Ska göra egen glass hädanefter. Det tar lite tid, men det är det nog värt.
Ha det gott.
Hör av oss..
Kramen Synne.

Anita sa...

Vilka ena, vårat IKEA i Linköping var inte alls så där, när jag bad om mer grönsaker i stället för pommeN. Det gick bra. Men däremot satt jag och funderade på hur mycket elände det är i såsen. ( ska fråga vår kock här på jobbet som har ett förflutet på iKEA)
Har nog bloggat om Ikeas frukost för länge sedan, bedrövligt med tillsatser i allt pålägg.
ha de Anita

♥ Pia... sa...

hej..tror du blandar ihop mej med nån annan men det gör inget:)..nu har jag varit här iallafall..PIA

Cattis sa...

Sophie: tack.
ibland bjuder livet på små "sköna stunder" som man kan skratta åt länge :-D

Synne: duschstång och draperi till gästduschen

Anita: jag ska propsa på mer grönsaker nästa gång, annars vill jag prata med chefen *fniss

men, jag håller med. det var jättemärkligt att de inte bytte ut det.

Pia: Det har vi redan rett ut *haha
tokfia :-)

Anonym sa...

goyard store
supreme clothing
jordan 1 off white
kd shoes
kobe sneakers
curry shoes
off white jordan 1
birkin bag
supreme clothing
kyrie irving shoes

bakgrund