fredag 10 april 2009

Påskgodis

Jag äter inte godis. Jag tål inte det. Fast, när nioåringen bakar själv och använder riktigt smör är det ju svårt att låta bli att först smaka på degen och sedan bara på en kaka. Genast säger godismonstret att det vill ha mer. Så då fick jag testa det igen. Att jag faktiskt inte tål socker.

Men visst är de fina, dotterns vaniljdrömmar? Hon har gjort lyckokakor av dem också. Det går bra om man stoppar i lapparna innan kakorna stelnat.

Långfredagen tillbringar jag alltså med att undvika fler kakor till förmån för stekt fläsk.
Sedan gör jag sådana där ospännande saker som att tvätta till fem barn. Fast då vissa påsar med gamla gymnastikkläder glömts bort i något hörn kan det vara viss spänningsfaktor att öppna dem, det måste erkännas.

Ibland blir man lite som en häxa till humöret då man upptäcker att tvätten inte lagts där den ska, utan befinner sig under sängen eller i vissa fall i den. Jag menar, hur kan man bokstavligen sova i tvättkorgen? Det måste vara en av livets svåra gåtor.

En som blivit utnämnd till häxa på häftigare grunder än så, är allas vår Annika Dahlqvist.



Hon vann överlägset då DN hade en röstning bland sina läsare. Grattis Annika!
Jag har aldrig haft intresse av att bli Lucia eller liknande. Häxa däremot skulle sitta finfint.
Det närmaste jag kommit hittills är som påskhare till barnen, då den "riktiga" har svårt att hinna med emellanåt.

Andra bloggar om: , , ,

4 kommentarer:

Synnøve. sa...

Mmmm, kan känna doften hela vägen hit. klart man måste smaka när hon bakat.
Ha nu en fin långfredagsfredag.
Kram Synne.

Cattis sa...

ja, jag kunde inte låta bli. men idag har jag låtit bli det söta. Känner mig duktig. Det är så lätt att väcka sockerråttan!

Lena sa...

Äter inte gärna kakor, men kan bli enormt sugen när jag känner doften av nybakt eller ser en fin bild.
Dock blir aldrig något uppätet här, så det är ingen idé att baka.
Stekt fläsk m löksås är godis för mig.
KRAMEN!

Cattis sa...

åhå... du det ska jag laga till i morgon. Tänker använda rödlök tror jag. Kakorna var ju till barnen, men just de på bilden var så rackarns goda att jag trillade dit på ett par stycken.

bakgrund