onsdag 22 april 2009

Ewa Samuelsson bär runt sina matlådor

Ewa Samuelsson som lovat Janne Josefsson att äta de matlådor som hemtjänsten erbjuder sina brukare, bär numera runt på dem i olika sammanhang. " Maten för äldre engagerar" som hon utrycker det själv, på sin blogg.
Klickar ni på bilden nedan, ska ni förhoppningsvis kunna se inslaget, om än något hackigt.

I går morse hade Ewa med sig sina fyra kvarvarande matlådor till TV4:as morgonsoffa. Raskt blev hon av med en av dem. Var det möjligen uträknat så?
Förresten, är inte matlådorna kylvaror som ska transporteras i obruten kylkedja?
Kanske är det okej, att gå omkring med dem under armen, sen när de väl anlänt till mottagaren.
Ewa rapporterar glatt på sin blogg att programledaren Anders Kraft lät sig väl smaka och att han tyckte ungefär som hon, att maten "var helt "ok" även om han önskat lite mer kryddning."
Jag har lyssnat flera gånger på inslaget nu och jag tycker mest att Anders ser lidande ut och säger att maten smakar "litegrann".
Att Ewa blev av med en lunchlåda gjorde henne inte så mycket, för hon hade ändå inte tid att äta den, eftersom hon hade ett lunchmöte inbokat. Jag antar att de inte hade de någon mikro på den restaurangen som hon skulle till. Till kvällen skulle hon äta en matlåda med kyckling och rapportera om upplevelsen av den snarast möjligt.
Den rapporten har hon inte hunnit med ännu i skrivande stund. Kanske blev gårdagen sen, eller så blev hon av med sin middag under lunchmötet. Samhalls matlådor kommer att få ett uppsving i och med detta.

Själv vrider jag mig i skrattkonvulsioner. Jag tycker händelseförloppet är på god väg att utveckla sig till den roligaste "såpan" jag följt på länge ;-)

intressant
Andra bloggar om: , , , , , , ,

5 kommentarer:

Synnøve. sa...

Säger bara smaklig spis.
Hon borde ätit sin låda på lunchmötet med. De älder får för sjutton inte möjlighet att välja...
Klems Synne.

Charlotte sa...

Tack för en trevlig fikastund!

Nu ska du få höra, har varit på kända matbutiken. Kollade lite på smör/margarin hyllan: hälsa på grön skylt nedanför alla lättmargariner, standard (???) under bregott och jag tror skylten var blå men är osäker, under smör/margarin stod det FOLIE! Gul skylt.Jaha.. vad menar de?
En sak till: köttfärs: vänder på paketet 1½ kg och läser MAX 10% har varit fryst. Som vi alla vet ska man inte frysa om kött så nu står jag här med 1½ kg färs som jag nog inte bör frysa om. Ska jag laga köttbullar av allt??? Eller lämna tillbaka med en kommentar. Coop som jag också kollat idag, hade inte fryst färs i sin produkt.
En sak till: bacon ica och pärssons innehöll vardera 5 och 4 e-ämnen, tulip 2 e-ämnen. Gissa vilket jag köpte.
Chokladen sonen köpte: Marabou mjölchoklad hade stabiliseringsmedel i sig. Där hade man inte nämnt det som ett e-ämne.
Suck... till med cacao har aromämne i sig. Prinskorven rökarmom... snart vet jag inte om jag ska skratta eller gråta.
Det var dagens spanning. Det börjar bli tomt i min matkorg.

houseofchandeliers and vintage sa...

Hejsan
Vad bra att du gav mig lite upplysning, det var verkligen snällt.
Jag ska undersöka saken.
Jättetack för att du tog dig tid.
Kram Zara

Cattis sa...

synne:
japp, tyckte det också först. Fast det är klart. Aningen pinsamt kanske beroende på VART lunchmötet skulle vara. Men, som sagt, inte helt omöjligt.

charlotte:
Tack själv, kul att träffas :-)

mmm... smörskyltarna låter intressanta. Vadå FOLIE? menar de omslaget då? Hälsa, pyttsan. Frågade min handlare om de butikerna skyltar var och en för sig eller om det kommer påbud centralt. Det svarade
han inte på.

Lömskt med köttfärs som varit fryst och att skriva det på undersidan av paketet. Det skulle jag nog fråga dem om. 1,5 kilo skulle jag ha gjort köttfärssås på. En universalrätt här hemma. Fast vi är ju fler än ni.

Baconet har jag kollat. Tulip är det bästa. De har även en ekologiskt variant. Den är rätt mycket dyrare, men det baconet krymper inte lika mycket. Och det är godare.

kort sagt. det är svårare att hitta mat UTAN tillsatser än med. tragiskt. Men så finns det ju 316 stycken för matproducenterna att laborera med ;-)

zara: Ingen orsak alls. Hoppas du får nytta av informationen. Jag kan berätta mer om du kommer på specifika frågor. Lämnade länken för att du skulle få chans att kika själv. Det finns t. o. m böcker i ämnet :-)

Garlica sa...

När du gör räksalladen prova med att smaksätta den lite extra, tänker jag göra nästa gång. Läste lite på förpackningar och kom fram till sambal, senap, tomatpuré kan vara lämpliga.
Lycka till!

bakgrund