tisdag 7 april 2009

Törs man ropa hej?

Jag läser i tidningen, eller rättare sagt tidningarna, att Annika Östberg är på väg hem. Det är helt fantastiskt, tycker jag, även om det är svårt att jubla innan man ser att det verkligen stämmer.
Annika Östbergs öde har berört, och berör mig och så många andra genom åren. Nu har hon suttit två år i häkte och 25 år i fängelse, för mord på en restaurangägare samt en polis.
Då allt drog i gång 1981 var jag i en ålder då värsta rättspatos råder. Jag förfärades över att Annika kunde dömas för mord då hon "bara" var med. Man kan ju spekulera i om domen blev så hård på grund av att den som utförde dåden begick självmord strax därefter.
Annika själv har alltid hävdat att hon var ett passivt bihang som hängde med sina män för att bli försörjd med kokain.
Enligt domen var hon med och planerade dåden. Hon var även tidigare dömd för ett dråp som hon erkänt samt avtjänat straff för.
Jag inser att jag knappt kommer i närheten av vad som är sanningen om Annika Östberg Deasy. Men en fråga som dyker upp i mitt huvud är huruvida hon levt i dag om hon inte suttit fängslad under alla dessa år?
En annan stor fråga är varför hon blir släppt nu, då hon fick avslag på tidsbestämt straff eller överflyttning till svenskt fängelse så sent som i höstas?
Är det av humanitära skäl, diplomatiska skäl eller helt enkelt så "banalt" att man nu "rensar ut" bland äldre, sjuka samt fångar med utländsk bakgrund av ekonomiska skäl?
Kommer Annika Östberg verkligen att komma hit? När kommer hon? Ska hon släppas fri eller sitta av mer tid i svenskt fängelse?

En sak är säker – jag är oerhört nyfiken på hennes helt egna, oscensurerade historia.

Så här säger svensk press om saken just nu:
Annika Östberg på väg hem, SvD.se
Annika Östberg på väg till Sverige, Expressen.se
Annika Östberg är på väg hem, Aftonbladet.se
Annika Östberg flyttas till Sverige, DN.se
Östberg släppt från fängelset, Sydsvenskan

Andra bloggar om:

6 kommentarer:

Charlotte sa...

Intressant historia så jag undrar också vad blir slutet?
Hoppas du mår bättre idag. Magsjuka är inte så väldans trevligt att få.
Jag ska gå och flytta ut en blombukett - allergisk tyvärr. Påsklov =datafritt anatar jag för mig när båda sönerna är hemma.
Jag tyckte ditt inlägg om Margarintant var kul!

Anonym sa...

ÄNTLIGEN får Annika komma hem till Sverige!! Ett ljus har tänds Annikas Dröm blir till verklighet efter alla år i mörker.
Helt Underbart!

AnnA sa...

Vill säg att du har en väldigt bra blogg, äter själv inte LCHF men jag tänker mycket vad jag stoppar i mig. ex så undviker jag tillsatser så mycket det bara går. Har två små barn som jag har bestämt inte skall behöva bli uppväxta på en massa konstiga kemiskt sammansatta saker.

Senast i morse sa min 5-åring "Mamma kan vi inte äta Wokat" Åå det är så härligt att höra.

Tack för alla tips, när jag tappar sugen ibland så blir jag lätt uppmuntrad av din blogg att komma på rätt spår igen...

Än så länge är detta bara i sin linda, det finns mycket kvar och tillsammans kommer vi göra förändring.

Har nog snart läst de flesta böcker om tillsatser och gör det med glädje att få vara med att förändra och påverka och dela med mig till mina vänner.

Synnøve. sa...

Usch....
Fluortanten var ju hatad...
Men smörtanta kanske blir mer älskad.

Ja man hoppas ju att hon får komma hem nu då och att det inte blir nått strul i sista sekunden.
Klems Synne.

Cattis sa...

charlotte:
Ja, man får se hur det slutar...
magsjukan gick över hyfsat snabbt, men är rätt matt idag. Men så brukar det ju vara. Sonen lagar middag just nu. Det blir man ju glad av :-)

ajaj, inte kul med allergi, är så glad att jag klarat mig. Förutom mot kolhydrater då ;-)

margarintanten roar mig allmer, kan helt klart se mig i den rollen "fniss"

Cattis sa...

anonym:
ja, det är svårt att föreställa sig hur det känns för Annika just nu.
Men det är STORT!

AnnA:
Tack för berömmet, sådant blir jag så glad över :-)
Visst är det så att det är för barnen man kämpar mest då man upprörs över tillsatserna.
Härligt när de vill äta sådant som är bra för dem!

Synne: japp kommer man med smör måste man ju bli poppis!

bakgrund