fredag 24 april 2009

Tomas Norström och Bahnhof - ett cold case

Ikväll är vardagsrummet upptaget av ett nytt Wiii och den nya generationen, alla förmodligen blivande pirater. Det blir alltså ingen kriminalare för mig, som sig bör på en fredagkväll för en mamma som VILL. Ändå kan jag inte tycka synd om mig. Jag har mitt eget cold case. Tack gode Gud (eller någon) för internet.

Ju mer jag gräver i domare Tomas Norströms förflutna, desto intressantare blir det. Jag tycker att hans inblandning i Bahnhofs händelsen har stor relevans till det som händer nu. I skenet av den "affären hamnar hans eventuella jävsposition i ett helt annat perspektiv. Att det blev just han som fick döma i målet mot TPB är för mig en gåta. Eller kanske inte ändå. Kanske är det så att företrädarna för Antipiratbyrån specifikt bett om att få Tomas Norström som "sin" domare i målet, för att få en önskvärd utgång.
Att kopplingen mellan domare Norström och Bahnhofskandalen inte uppmärksammats tidigare i media är något jag funderat över, eftersom materialet finns att tillgå. Kanske borde "gammelmedia" använda sig av bloggosfären mera.

Jag öppnar alltså upp min egen utredning kring fallet Bahnhof och låter er följa med på färden.Vi börjar att ta reda på basfakta via Wikipedia.

Bahnhofaffären är ett svenskt rättsfall som inleddes 10 mars 2005 när polisen och kronofogdemyndigheten efter ett domslut baserat på uppgifter från Antipiratbyrån gjorde en husrannsakan mot internetleverantören Bahnhof på grund av förmodat spridande av upphovsrättsskyddat material. Förutom Antipiratbyrån låg STIM och skivbolagen Universal Music, EMI, och Sony bakom anmälan.[1] Tillslaget rönte stor massmedial uppmärksamhet. Bahnhof polisanmälde Antipiratbyrån då de fann att Antipiratbyrån själva planterat bevis i de aktuella servrarna och använt sig av en infiltratör som "styrt" de aktuella servrarna och själv laddat upp 68,000 filer med olagligt material.[2]

Åtalet mot Bahnhof lades ned i oktober 2005 i samband med en uppgörelse mellan Bahnhof och Antipiratbyrån. Även Bahnhof drog tillbaka sin anmälan.[3]



Jag hittar ett mycket informativt blogginlägg med titeln Tomas Norström-Banhofdräparen inne hos Oscar Swartz. Jag använder ett citat från honom, för att förtydliga Tomas Norströms koppling till skandalen:
"Tomas Norström var nämligen den domare som gav order om den omtalade razzian mot Bahnhof våren 2005"

I kommentatorsfältet under samma inlägg finns ett antal intressanta kommentarer.
Bland annat dessa:

"Jon Karlung said...

Hej Oscar!

Här kommer ett längre inlägg, hoppas du ursäktar en gammal kompanjon.

Jag vill egentligen inte kommentera själva tillslaget mot Bahnhof annat än det som framkommit. Men det är ingen hemlighet att mitt eget engagemang väcktes just dessa dagar i mars 2005.

Jag var före den tidpunkten helt ointresserad av fildelning (pinsamt nog faktiskt). Rätt snart stod det klart att det var ett välregisserat angrepp vi utsattes för. Det var noga planlagt i månader i detalj.

Det fanns pressmeddelanden som var skrivna i förväg. Herr Ponten kom ner och stod beredd med filmkamera när kronofogden kom. Sen dök plötsligt polisen upp som på beställning, ett riktigt trolleritrick minsann!

Det var helt uppenbart att rättsapparaten förvandlats till en marionett, styrd av ett särintresse. Min slutsats då som nu är att detta inte hör hemma i ett demokratiskt samhälle. Här vaknade mitt engagemang i den här frågan.

Jo, jag tror det var 2001 eller möjligen 2002 (minns ej exakt) men jag har faktiskt haft med Antipiratbyrån att göra tidigare!

De frågade oss om vi kunde hjälpa till att sprida och plantera trojaner hos våra kunder (och även externt). Det skulle vara nån form av "mätning" som de ville göra... Allt sades vara "jättehemligt". Vi sa förstås nej och jag vet inte vilken annan operatör som nappade på den där grejen.

Till sist kan man ju roa sig med att kolla upphovsrättsföreningen i webarchive - där framträder en ytterst upphovsrättshökvänlig bild av den föreningen. Man talar om att främja upphovsrätten genom att bygga informella internationella nätverk som det står. Idag är ju sidan mer neutral och "opartisk".

Jag vet inte om den där domaren som beordrade tillslaget mot oss redan vid den tidpunkten var medlem. Men jag kommer ihåg gratulationsmejlen som MPA och amerikanerna skickade till antipiratbyrån efter tillslaget. Det är kul det där med internationella nätverk.

Jon Karlung, VD
Bahnhof AB


William said in reply to Jon Karlung...

Epic troll eller är det verkligen så här illa? Gå ut med den här informationen i ett offentligt uttalande. Låt alla veta hur det ligger till. Snälla.

3 kommentarer:

Synnøve. sa...

Mycket intressant måste jag säga.
Men är för trött för att orka bry mig just nu...
Ska hasa mig upp i säng. Skallen verker och kroppen skakar...
Hörs i helgen.
Klems Synne.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Unknown sa...

m8r07f0g62 h5q53p2x72 u1p86b8k69 i8e53a6m48 q6r27y9q98 a7u89d9y07

bakgrund