lördag 18 april 2009

Politiska och ekonomiska intressen styr mer än vi vill tro.

Här ska statueras exempel.
Killarna bakom The Pirate Bay dömdes till fängelse ett år och orimligt höga böter. Mina ungdomar förklarar upprört för mig att det finns fler sajter som tillhandahåller så kallade "torrenter". Pirate Bay är inte ens den största svenska sajten enligt deras uppfattning. Barnapappan kompletterar det hela med att dela med sig av informationen att grabbarna på Pirate Bay har stuckit ut hakan och utmanat de "tjocka feta advokaterna och de amerikanska cigarrökande skivbolags direktörerna med löner större än man kan föreställa sig"
Han förklarar för mig, på ett sätt som får mig att le igenkännande, då jag kikar in hos Jinge. Det skulle kunna varit barnapappan som skrivit det blogginlägget...
Själv funderar jag på om någon på fullaste allvar tror att det går att stoppa fildelningen? Om man lyckas, kommer det att säljas mer film eller musik som en konsekvens av det? Mitt svar blir ett stort NEJ. De som delar filer är framförallt ungdomar.
De har inte råd att köpa den musik som de vill ha. Om möjligheten att dela filer på nätet försvinner, kommer det att ske på annat sätt, exempelvis genom att man träffas hemma hos varandra och delar med sig.
Att fildelningen skulle vara en form av stöld, känns också ologiskt. Det kan tvärtom leda till ökad försäljning.
Vad kommer den här domen att leda till då? Ja inte leder den till att artisterna får mer pengar. Kanske inte ens producenterna och skivbolagsdirektörerna, som slagit sig samman under namnet antipiratbyrån. Den största vinsten går förmodligen till advokaterna som är involverade i ärendet. Även dessa killar kommer säkert att få mer guld i fickan som en direkt följd av domen. Pirate Bay killarna firade efter domen, och skrattade bort det hela, den enda som möjligen tog det hela aningen på allvar mångmiljonären Carl Lundström som i praktiken blir den som får betala hela kalaset, då han är den enda som har pengar. Domen är självklart redan överklagad.
Trots att Per Sundin, Universal Music, uttalar sig om detta som "väldigt tillfredsställande" är det inte nödvändigtvis en förlust för Pirate Bays "fanclub" Piratpartiet som i om med domen fått ett stort antal nya medlemmar och som nu sätter stort hopp till att bli invalda i EU.
SvD rapporterar om både en stor läsarstorm samt att bloggvärlden reagerar stort på domen. Övriga händelser i omvärlden har tappat det mesta av sitt nyhetsvärde.
Newsmill fortsätter debatten som fått kraftigt med bränsle och brasan lär brinna ännu en tid.

Ifpi kräver att Pirate Bays nätleverantör ska stänga ner nätverket vilket dessa vägrar, de anser inte att domen har med dem att göra. Strax efter att domen föll pågick tio miljoner nedladdningar.

All uppmärksamhet som företeelsen fått i media genom domen leder som det ser ut till det rakt motsatta mot vad syftet var. En stor ändring för hur internet får användas är helt klart på väg.

Kostdebatten och ärendet Pirate Bay har mer gemensamt med varandra än ni kanske anar. I båda fallen handlar det om enorma politisk och ekonomiska intressen. Debatten påverkas även av intressenter långt utanför landets gränser. Men då Pirate Bay paradoxalt nog vunnit indirekt framgång genom all uppmärksamhet som de fått gäller det rakt motsatta för kostråden.

Genom att förtiga att livsmedelsverkets vetenskapliga grund, blivit fullkomligt pulveriserad av 12 välrenomerade forskare undviker man den debatt som är så nödvändig för att få till en förändring i kostråden. En förändring som är förtvivlat angelägen då det gäller fetman och dess följdsjukdomar. Även angående detta finns artiklar på Newsmill, för den som har intresse i sin och andras hälsa.
Exempelvis denna av Sven - Erik Nordin, Livsmedelsverket avslöjat - och pressen tiger

intressant?
Andra bloggar om: , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Synnøve. sa...

Jag tror att fildelningen kommer fortsätta. Det kommer aldrig att kunna stoppas. men det är lov å pröve seg som de säger i Norge.

Cattis sa...

Synne:
Näpp, självklart inte. Då får de bygga fängelser till stora delar av befolkningen...

Nu blir det Robinsson här strax :-)

Garlica sa...

Vet inte om det var du som var in till mig en sväng.. Tror det.
Svar på frågan: Jag älskar både grädde och ost men tror att de hämmar min viktminskning. För att ta reda på om det är just dessa två ska jag låta bli de ett tag. Ost kan jag inte äta med motta, tyvärr..
Ha en jätteskön kväll!
Kram

Cattis sa...

rätt gissat..

har också hört att mejeriprodukterna kan hämma. ost kan jag låta bli, men inte grädden i kaffet. Det är så gott!

Anonym sa...

dessutom...jag köper en bok...lånar ut den till 10 andra......jag köpte en LP jag spelade in den på kassettband o blandband mixade med andra LP skivor....jag köper en låt detta köp registreras ej. om min hårddisk krashar måste jag KPÅA allt IGEN. nä fy fan.

gärna en internetavgift på 4% av försäljningen av bredband resp reklam på nätet i STIM pengar...som radioavgiften på 4% på kommerciell radio....eller registrerings sajter där artister på EGEN HAND utan SKIVOLA lägger upp sin musik sina böcker sina filer o sen laddar folk hem därifrån oich alla får del av stimavgiften på nätet.

bakgrund