torsdag 23 april 2009

Att bjuda på sin musik via nätet kan leda till förtjänst


Jag sitter här och njuter av musik från Lisa Ekdahls nya album via Spotify. [spotifylänk] Frågan jag ställer mig är om jag stjäl pengar från en av mina favoritartister genom detta tilltag. Svaret måste bli nej.

Hon verkar inte tycka det eftersom hon föreslår det på sin hemsida. Resultatet av detta är att jag beställt ett eget exemplar av "Give me that slow knowing smile", signerat av henne och väntar nu ivrigt på att brevbäraren ska komma med avin. Jag skriver även om henne här och nu på bloggen och kanske inspirerar det någon annan att göra det samma. Lisa kanske har förstått något som Ipredlagens förespråkare värjer sig emot. Att vara generös kan leda till merförsäljning och gratisreklam, vad jag skulle vilja kalla goodwill helt enkelt.

Artister har oroat sig för spridning av sitt material under alla tider. Samtidigt som alla artister vill nå ut med sina produkter vill de självklart ha ut maximal förtjänst. Men det går inte att bromsa utvecklingen, det gäller att följa med på vågen och använda sig av de möjligheter som bjuds.

Vi lever i ett öppet samhälle och det önskar åtminstone jag få fortsätta med. Därför gläds jag åt att läsa att det startats en Ipredfond till förmån för de fildelare som ställs inför rätta.

Då jag läser att Hollywood vill stämma Telia och andra bredbandsleverantörer som vägrar blockera the Pirate Bay tror man ju knappt det är sant. Fast å andra sidan gillar ju amerikanerna att stämma allt och alla. Det kan vi ju inte falla till föga inför, eller hur? En sak är säker, detta är stort. Kanske större än vad de flesta tror. Jag inser att det är betydligt större än vad jag kan greppa.

intressant?
Andra bloggare som har åsikter kring detta:
MinaModerataKarameller, Jinge, Eva- Lenas blogg,

Andra bloggar om: , , , , , , ,

5 kommentarer:

hugan sa...

Tack för länk! Jag är så bakom att jag bara hört talas om spotify..! Vet inte alls hur det funkar...men kostar inte det nåt då??

Det är väl ännu ett ilandsproblem det här, alla vill ha max ingen vill betala för sig...?

felicia sa...

hade jag inte kunnat ladda ner hade jag inte vetat att vissa artister existerar. Dessutom när jag har hittat mina favoriter vill jag såklart ha deras skivor så småningom som en liten samling.

Nej de rätta orden är inte lätta att hitta.

Synnøve. sa...

Hallon.
Efter en härlig tur till Rytjern idag så är man ganska sliten. Märker att kroppen inte alls är så pigg och alert som man vill.

Det där spotify, är det inte nått man måste få en inbjudan till?
Hört om det, men vet inte nått alls.
Kramen Synne.

Ali Sadeghian sa...

Hej,

Jag skickar min länk. Där finns många av mina låtar, fritt att ladda ned.

http://www.arya.se/Ali/Ali_Sadeghian.html

Mvh

Ali Sadeghian

Anonym sa...

Håller med om att streaming är bra ur promotionhänseende.

Streaming (Spotify m.fl.) skulle dessutom kunna bli ett bra substitut för CD-försäljning om ersättningen var bättre. I dagens läge ligger ersättningen på $0.0008 = 0.56 öre. För en miljon streams blir alltså ersättningen 5605 kr.

bakgrund