lördag 25 april 2009

Snälla - jag ber - sockerbeskatta mig!!

För en tid sedan slog det slint för några beslutsfattare i Danmark. De ville införa smörskatt. Jag som alltid trott att danskarna är ett fröjdigt folk som föder upp glada kossor och grisar för att sedan käka upp dem med hull och fett.
Nu har de visst sansat sig lite och tänker eventuellt införa skatt på choklad och läsk. Motiveringen är den samma, att de vill få den danska befolkningen att äta mindre fett och mer frukt och grönt. Logiken skevar nog något när nu sockret åker på skatten. Men vad gör väl det, när det skevar åt rätt håll ;-)

Jag tycker man ska utveckla förbudet så att det även innefattar beskattning på fullkomligt onödiga färgämnen, som förutom att de är hälsovådliga alldeles på egen hand, även lockar somliga av oss att mumsa i oss saker som vi helst skulle låta bli. "Godsaken" ovan åt jag vid ett tillfälle tidigare i år, trots att den var äcklig, eftersom den såg så läcker ut.

Synd att jag inte är en fågel, för då hade jag tvärtom förstått hur farligt snasket är för mig. Hur menar jag? Jo, giftiga grodor är ju lysande gula, oreanga och gröna för att andra djur ska förstå hur illa farliga de är. Vi människor blev uppenbart felprogrammerade någonstans under evolutionen.
Att rulla in godis, som i sig självt är kriminellt gott, i färgglada blanka papper borde också leda till någon form av bestraffning. Godis bör slås in i brunt papper eller vita strutar som förr i tiden för att hindra överkonsumtion!
Två godisbitar i en förpackning, vad är det för dumheter! Helt klart måste godiset ligga i två separata förpackningar. Det finns väl ingen sockerråtta som klarar av att bara äta den ena biten?? Ska man köpa en sådan dubbel förpackning, tycker jag att försäljaren ska propsa på att få se vem som ska äta den andra biten, innan han låter dig köpa.

I dag lider jag svår sockerbaksmälla på grund av att samhället inte har förstånd att hindra mig från att skicka bulvaner till affären för att köpa sötsaker.

Snälla - jag ber - sockerbeskatta mig!

Andra bloggar om: , , , , ,

4 kommentarer:

Synnøve. sa...

Ser du varit i vårt kylskåp och fotat hihi...
När du var här förrförragången.
NU finner du varken ploppen, chockladen eller den där färglada bollen där.

Näe jag gick inte vilse i skogen.
Kolla in till mig så ser du vad vi gjort hehe....
Kramen Synne.

Mikkan sa...

Det här med fettskatten togs faktiskt upp i tidningen Riksdag & departement för ett tag sedan! http://njutmaten.blogspot.com/2009/04/fettet-i-politiken.html

yanmaneee sa...

louboutin shoes
golden goose
kd 11
longchamp handbags
goyard
moncler
golden goose sneakers
off white nike
supreme clothing
supreme clothing

Unknown sa...

click to read moreclick here for info get redirected hereimportant source see it herefrom this source

bakgrund