onsdag 15 april 2009

Glöm inte att räkna bort luften från glassen

Jag hade för mig att jag sett glass på Willys till hyfsat pris och gjort på riktiga grejor. I dag blev det tillfälle att kolla upp det eftersom yngsta flickan var oerhört glassugen på vägen hem från skolan. Vi grävde runt i glassdisken och jag insåg att jag får backa på mitt påstående att det finns juste glass på Willys. Den bästa vi kunde hitta var Triumf glassen som har grädde som första ingrediens. Det betyder att den innehåller 25% grädde och resten blandat jox, såsom glukos, vegetabiliskt fett och emulgeringsmedel. Det intressanta är dock det som inte står där.
Nämligen luft.

Jadå, du läste rätt. Glass innehåller luft. Det är så eftersom vi konsumenter är så stressade att vi inte vill vänta på att glassen tinar så att den blir lagom mjuk att äta. Riktig glass är nämligen stenhård då den kommer från frysen. Har du någon gång ätit glassernas rolls royce, Haagen Dasz, så vet du det. Jag brukar tina min bytta i ca 6 minuter innan jag gör ett första försök att sticka skeden i den.
Men vanlig "big pack" glass innehåller en hel del luft för att den glassugne ska kunna ösa in glassen omedelbart utan att behöva slösa någon tid. Det är något att tänka på vid prisjämförelse mellan olika glassorter. Det går inte att jämföra volym, utan man måste gå på vikten. Men vikten är aldrig utsatt på förpackningen.
Då vi köpte vår "glass" i dag fick vi ett intressant samtal med en glassleverantör som trodde att jag kollade priset, då jag i själva verket läste innehållsförteckningen. Han föreslog att jag skulle tänka mig hur mycket två liter mjölk kostar och sen jämföra det med glassen. Om glassen kostade mindre kunde jag lista ut resten sen.
Jag vet inte hur mycket två liter luftfri glass med äkta råvaror ska väga, men gissar på runt två kilo. På min bild ovan framgår det att den innhåller en hel del "ickeråvara".
För luft räknas väl inte som råvara om den inte ingår i mineralvatten...

Andra bloggar om: , , ,

2 kommentarer:

Synnøve. sa...

Hej.
Ett tips.
Skaffa en egen glassmaskin för att ha hemma. Vi har en som vi använder.
Det tar lite tid att göra egen glass, men den blir mycket godare och så vet man vad som är i.
Ungarna skulle nog gilla det med.

Hört nått än?
Kram Synne.

Cattis sa...

ja, det kanske är en idé.
Ungarna hade en liten en som man skulle kunna göra riktig glass i. Men den var alltför "plastig" för att funka bra.

bakgrund