fredag 10 april 2009

Fascinerande att fallet Annika Östberg är så hett - efter nära 30 år?

Under de senaste dagarna har Annika Östberg Sweanys liv, skuld, straff, osv varit en av de hetaste nyheterna i media och i bloggosfären. Trots att Annika inte sagt många pip själv debatteras åsikterna om henne hejvilt. Tydligen river hon upp så många känslostormar och ett sådant behov hos folk, att ha starka åsikter kring hennes person och varande.
Människan har oavsett vad som hände på 80-talet suttit inspärrad i 27 år.
Efter att ha skummat det som står i media och i newsmill, samt insett hur mycket det bloggas kring denna kvinna, inser jag att mitt intresse svalnar och en annan stor fråga får mig att minst sagt klia mig i huvudet.
Hur kan en nära 30 år gammal historia riva upp så mycket känslor hos folk?

Det måste ju finnas långt mer angelägna saker som pågår här och nu?

Här finns det saker att plöja, räcker hela långfredagen ut, behöver vi mer just nu?
Svd
DN
Aftonbladet 1
Aftonbladet 2
Newsmill:
Annika Östberg förtjänar inte att bli en kändis
Östberg har inte betalat sin skuld
Varför Annika Östberg inte har betalat sin skuld
Förbehållslös rapportering om Annika Östberg
När har någon straffats klart?
Välkommen hem Annika Östberg
Svenskarnas fördomar nästa prövning för Annika
Fallet Issak inte mer omöjligt än fallet Östberg
Därför ändrade sig guvernör Schwarzenegger och släppte Annika Östberg

Andra bloggar om:

6 kommentarer:

Synnøve. sa...

Ja, man undrar lite försiktigt varför. Men det är väl så att allt som har med mord och dråp upprör. Jag vet själv hur jag reagerade när det blev prat om att släppa Matias Flink. Han du vet som sköt ihjäl många i Falun. Eftersom jag kände en som dog där, skulle faktiskt varit där själv och inte i Boden som jag hamnade i så blev det väldigt starkt. Det är kanske så här med. Man kan aldrig förlåta de den dömde gjort.
Jag tror det är så.

Kram Synne.

Cattis sa...

jo, så kan det ju vara. Fast, det är inte mycket likhet mellan Flink och Österberg.
Annika har begått ett dråp. Hon är dömd för två mord där hon helt klart inte höll i vapnet.
Så helt olika öden.
Det som möjligen är gemensamt är att förlåtandet gagnar offren mer än förövaren.

Ha det gott!
Kram
Cin

Zac sa...

Det är kanske inte så lustigt när man betänker att allt rivs upp i o m hennes överförande till svenskt fängelse?

Själv förfasas/fascineras jag av hur media skapar egna mediamyter som sedan får stå avklädda och ensamma.


//Zac

Zac sa...

F ö är likheterna betydligt bättre med Malexandermördarna, Tony Olsson och Andreas Axelsson. Ingen av dem höll i något vapen, men det är heller ingen som upprörs av deras dom... De är inte kvinnor eller fängslade i USA...


//Zac

Zac sa...

"dödande vapen" menar jag givetvis! ;o)


//Zac

Cattis sa...

Zac: Jag håller med om att likheterna med Malexandermördarna är betydligt större. Även att media har stor makt då det gäller att skapa en bild. Jag är mer intresserad av en "äkta historia".
Det är svårt att bilda sig en bra uppfattning då alla tycker så mycket.
Rent medmänskligt kan jag själv tycka att det lutar åt att Annika har sonat sitt brott.

bakgrund