söndag 5 april 2009

Var i näringskedjan ingår det margarin?

Sitter här med mitt goa morgonkaffe med GRÄDDE. Klickar runt på min sjuka dator (den tålde inte grädden lika bra som jag, ty tangentbordet har obefintlig metabolism.)
Jag finner ett par artiklar i Expressen. Dr. Annika Dahlqvist, en människa av kött och blod, men tusan så tuff och stark, hoppas jag, figurerar tillsammans med några andra kostexperter i en krönika som kallas för "Fettkriget- är de helt från fettet." Snacka om att sätta rubriker...
Kikar in på hennes blogg där det ligger två mega elaka kommentarer från några fettskrämda och grymt ohyfsade människor.

Även kostdoktorn tar upp krönikan och hos honom brukar det kunna bli intressanta disskussioner.

Den andra artikeln som får min uppmärksamhet är den här, där Annika frontar igen, och som får adrenalinet att stiga och kinderna att rodna. Den inger både hopp och frustration...


Frustration över att margarin, som kom till som ett billigt substitut för smör åt fattigt folk, likvärdigt med kaffesurrogat och barkbröd, men ändå gjort på naturliga råvaror, numera framställt på kemisk väg i industrin och genom massiv och vilseledande reklam, ansett som hälsosamt av Livsmedelsverket, rekommenderas till våra barn i förskola och skola.
Jag förstår inte alls varför margarinhyllan i affären är så mycket mer volymiös jämfört med smördelen.
Hopp över att Annika Dahlqvist nu tagit upp kampen med margarinet och nu gått ut och varnat för dess negativa effekter.
Jag har haft viss kontakt med Livsmedelsverket angående margarinrekommendationerna och blivit brutalt avspisad. På grund av min bristande auktoritet,tänkte jag. Men de avspisar Dr. Annika också. Jag hoppas och tror att hon inte ger sig med det.

Hur ofta ser ni reklam för äkta varor som smör, mjölk och grädde?
Hur ofta ser ni det då det gäller margarin och lättprodukter?
Vad tror ni det beror på?

Ni som vill veta mer om varför margarin är olämpligt att förtära kan kika in hos Konsumenter i samverkan. Passa på att bli medlem på samma gång.

Andra bloggar om: , , , , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det är ju delade meningar om detta med kosten. Men efter vad jag läst och tänkt, så funderar jag verkligen, om det inte uppstått en "religös sekt" i detta, då det inte verkar finnas en medelväg i resonemanget. Eller "måste" man tillhöra den ena eller den andra "sidan"?

Cattis sa...

Hej anonym:
det behöver man helt säkert inte.
Den som vill och tål äta kolhydrater får gärna göra det för mig.
Själv undviker jag dem eftersom jag har viss intolerans.
Vad jag däremot anser viktigt är att barn ska få kost som inte skadar dem. Margarin och många tillsatser i maten kan vara skadligt för barnen.

En smal tjockis sa...

Hejje. Vargbär är ett annat ord gör Gojibär. Mkt nyttigt.

En trevlig söndag önskar jag dig!

KRAMEN

Charlotte sa...

Kan du tro? Vi har haft regn hela dagen!! Det är helt otroligt eftersom vi inte bor så många mil från varandra. Förresten var det länge sedan vi var ner, brukar gå i hamnen och äta hamburgare vid minigolfen. Nu var det ett bra tag sedan sist.
Ja du, detta med kosten är inte lätt. Jag tror nog alla blir gladast om de äter som de vill och som funkar för just den personen. Att man som idag på löpsedeln fortsätta "bråket" om vad som är bra eller inte... bara för att man är utbildad in området så måste man ha monopol på det som är rätt och bäst för alla! Så enkelt är det nog inte. Männisor är olika så är det bara och det som passar för den ena passar kanske inte för den andra. Det är som om man skulle tvinga alla i Sverige att äga en häst bara för att det är bra för miljön även om många är allergiska mot dem.
Jo men visst är det lätt att bli missförtådd, ibland har jag så bråttom när jag skriver att jag först senare märker att jag nog inte alls skrev det jag menade egentligen. Ofta kan jag skratta åt det och lägga till en förklaring att det inte var så jag menade riktigt. Jag vet inte om det har med åldern att göra, men jag har märkt att jag blir mer osäker inom vissa områden för jag tycker att vid min ålder borde man ha gjort det och det eller kunna det och det... 50-årskris kanske??? Jag kan till och med känna att jag inte ens gjort karriär som jag nog borde "skrattar" om man jämför med andra i min ålder...
Faster min har dessvärre tappat livslusten totalt, det är inte mycket att göra. Envis har hon alltid varit och bestämmer hon sig för något så är det så.
Ha en fortsatt fin kväll!

Ulla sa...

Hejsan,
Ja, nu har jag vänt tillbaka dygnet. Det känndes faktiskt ganska skönt när klockan ringde 6,30 i morse. I dag skall jag till AF och träffa en handläggare, och jag tänker inte säga ett endaste ord om mina planer om att starta eget. Först vill jag se vad de har att erbjuda.
Bor deu i närheten av Göteborg? För i så fall skall du få bli en av de första som får veta vad mitt företag skall handla om. Hoppas att jag gjort dig jätte nyfiken nu.
Kram

Cattis sa...

en smal tjockis: låter som intressanta bär!

charlotte: ja, vi får inte tappa tron på att kroppen känner vad den mår bra av. Är vi friska av det vi äter är det ju inte mycket att bråka om.

tråkigt med faster...

Ulla: japp nyfiken var jag redan innan, men jag bor en bit från Göteborg dock. Nynäshamn är min hemstad.

bakgrund