måndag 13 april 2009

Inget att huttla om

Tjolahopp så här på morgonkvisten!
Sitter här och lyssnar till olika grader av sovljud, allt från lugna snusningar till timmerstockar och däremellan någon som kvider i sömnen. Nästan alla sover dock i sina sängar, förutom någon som hamnat på soffan, samt hunden som enbart kissar i sin och i stället agerar sängkamrat med undertecknad. Vad kan väl vara bättre än att sova på egen kudde bredvid matte?
Ja, jag vet, hon är bortskämd, men det skiter jag i!

Sitter här med ett småleende på läpparna. Jag har just läst en artikel av Leif G W Persson. Kan inte låta bli att tycka att den mannens skönhetsfaktor är stor. Han uttrycker sig på ett sätt i både tal och skrift som är så karaktäristiskt att han inte skulle behöva signera sina ord. Jag inbillar mig att det skulle vara den enklaste sak i världen att identifiera honom enbart på de ord han väljer att använda. Jag tycker helt enkelt att Leif G W Persson är skön, och det skulle kunna bli en passande titel på detta inlägg om inte någon annan redan använt sig av den, nämligen någon som kallar sig Enhörnamamma. Jag får helt enkelt hitta på något annat.

Nu kanske någon börjar undra vad artikeln handlar om? Det räcker ju inte bara att vara skön om man inte har något att säga. Jo, herr Persson konstaterar sammanfattningsvis att trots att Annika Östberg inte är ett offer och faktiskt tjänat i hop till sitt straff alldeles på egen hand, vill han ändå hälsa henne välkommen hem. Han konstaterar att:

"Det som är goda människors adelsmärke är styrkan att förlåta även de som betett sig illa eller mindre väl och ingen tänkande och kännande människa kan tro på det eviga straffet."

Själv känner jag mig ofta god så här om natten och kan inte göra annat än att instämma. Jag har förlåtit Annika för länge sedan. Så var det ju inte min familj som blev drabbad heller...
Samtidigt riktar han en varning till Annika, eller ska jag kanske kalla det vädjan:

"Men se för fan till att sköta dig för är det något som den svenska kriminalpolitiken inte behöver så är det en kvinnlig motsvarighet till Lars Inge Svartenbrandt."

Jag håller med om det också, även om jag redan tänkt i de banorna att efter nära 28 år i fängelse borde man väl kommit bort från en hel del umgänge och dåliga vanor.
Så länge har aldrig Svartenbrandt lyckats bli kvar i en följd, även om han skrapat i hop runt 40 år på "kåken" av sina hitills 63 på jorden. Så fort han fått chansen, antingen under permission eller rymningar har han återfallit till bankrån, nu senast Swedbanks kontor i Säter. Han måste ha något slags inre tvång som gör att han bara inte kan sluta, trots att han ångrat sig och lovat bättring.

Om Annika Östberg gjorde en "Svartenbrandt" skulle det inte vara roligt för någon, framförallt inte för den svenska regeringen, som lagt ner stor möda på att få hem henne, samt tagit åt sig ära för det i svenska medier. Kanske är jag cynisk, men inte tror jag att de inblandade personerna lagt ner så mycket möda på att få hem Annika, om de inte trott att de skulle kunna få vissa pluspoäng på kuppen.
För att återigen citera min favoritkriminolog/författare:
"låt oss inte huttla om den saken"

Andra bloggar om: , , , , ,

11 kommentarer:

hugan sa...

God fortsättning på påsken så här i arla morgonstund..;) Är lite off bland nyheter och bloggande, har haft lite påskledigt! Dock hoppas även jag att Östberg nu kan hålla sig i skinnet inte gör som den Svartenbrant - helt otroligt...!!
Hoppas solen värmer er kind även denna dag, kram!

Maria sa...

Hej!
Får känslan av att det kommer att går bra för Annika Östberg. Svartenbrandt borde de ju låsa in för evigt nu efter så många återfall.

Peter Midas sa...

God morgon i dimman! Finlandsbåtarna brölar utanför. Annika ÖStberg skall väl inte släppas vad jag vet, men hon kan få ett tidsbestämt straff att sitta på Hinseberg några år. Det är märkligt när man läser hennes historia som i SvD igår, att det alltid finns en massa tidiga separationer med i barnets bild av livet. Vi måste ta totalansvar för barnen, även om vi skiljer oss, träffar nya partners etc.

Svartenbrandt kan få sitta på Nyköpings hus Så gjorde man statskupper förr!

Elisabet. sa...

Läste också hans krönika igår och tänkte att det var så himla klokt, alltsammans.

Sakligt och bra.

Anonym sa...

Svartenbrant?! Månntro hur det hänger ihop där med sista rånet på Swedbank. Enligt nyheterna i går, så nekar mannen i fråga till att begått detta rån. Och hans advokat verkar "tro" på sin klient. Ja det visar sig väl, om detta är ett trovärdigt nekande. Finns inga bevis så, ja hur kommer han då att dömas? Fortsättning följer!

Cattis sa...

Huga:
Det låter som om du haft en skön påsk!
Så klokt av dig.
Jag håller tummarna att det ska gå bra för Annika. En sorglig historia det där med Svartenbrandt...

Vi har toppenväder här idag. Så häääärligt. hoppas ni har det lika skönt hos er.

kram o glad påsk!

Maria: Ja, jag vill gärna tro det. Vad gäller Svartenbrandt undrar man ju om det är något som går att behandla?;-)
Nä, skämt åsido, visst är det märkligt att det ska vara så svårt, då människan uppenbarligen har haft viss vilja att ändra sitt leverne.

Peter: Nu blir jag sugen på en båttur...
Nä, inte ska hon väl släppas, än.
Men jag håller tummarna för att det blir så med tiden och att allt avlöper väl för henne.
Ett har de ju gemensamt, hon och Svartenbrantdt. De har båda haft en ruffig barndom. Håller helt med dig. Vi har ett stort ansvar för barnen. Det som brister under uppväxten sätter sina spår.

Glad påsk på er alla!

lillsyster sa...

Nu fick ju du till en skön rubrik ändå! Tack för din kommentar på min sida och grattis till ett välskrivet och engagerande inlägg i ämnet.

Svartenbrant är (forhoppningsvis) ganska unik i sitt återfallsbeteende och vi får hoppas att det går betydligt bättre för Annika!

Synnøve. sa...

Godförmiddag.
Hoppas det är bra där du är.
Sitter vid datorn och hör kaffet puttra.
Har läst ditt inlägg om Annika nu. Samt han där Svartenbrandt. Vem är värst?
Jag tycker nog herrn är den värste. För han bara måste ställa till fanskap hela tiden.
Jag tror inte Annika kommer att återgå i "gamla" banor när hon släpps.
Jag tror att Annika har bättre förutsättningar att klara sig utanför murarna den dagen hon kommer ut.

Men du, vad är huttla?
Hymmla vet jag, men huttla har jag aldrig hört.
Får jag bjuda på en kopp kaffe?
Kram Synne.

Cattis sa...

Elisabeth:
ja, som sagt, jag kan inte låta bli att gilla Leif GW Persson

anonym: Har kanske inte läst tillräckligt nog om Svartenbrandt trots allt då. Men med hans historia är det ju svårt att tro att han är oskyldig.

lillasyster:
Tack för berömmet :-)
Ja, jag önskar alltid att det ska gå bra för alla. Jag VILL tro att det ska bli ett lyckligt slut för Annika.

Sussie sa...

Hej på dej. Ja nog är han skoj på sitt sätt GW och jag håller med, vi får hoppas att hon håller sig på mattan. Ha en fin dag, kram

Cattis sa...

Synne:
De har varsin tragisk historia bakom sig. Men visst inger det lite mer hopp om Annika, med tanke på att hon inte varit ute i blåsväder under så lång tid. Bara hoppas att hon får en bra lotsning ut i samhället sen. Svårt att föreställa sig hur det måste vara att lära sig att leva på "vanligt" sätt då man varit utanför samhället under så lång tid.

Sussie: japp han är skön :-)
Ska hålla tummar och tår då det blir dax för Annika Östberg att prova på vanligt "Svensson liv" för den dagen kommer nog så småningom.

bakgrund