torsdag 30 april 2009

Hade mamma verkligen dessa tillsatser i skafferiet?

Läser en "underbar" liten artikel om mammas chokladbollar bakade "enligt gammalt orginalrecept" och trots detta fulla av kemikalier.

Chokladbollarna innehåller bland annat glycerider, ammoniumkarbonat, natriumpyrofosfat och kaliumsorbat. Tillsatserna är godkända och vanliga i kakor och godis enligt en inspektör vid livsmedelsverket som inte kan svara på vad kaliumsorbat har för funktion.

Hans Sperre vid Kakservice i Mölndal svarar att receptet är minst 40 år och att det anpassats till dagens råvaror. Kaliumsorbat är enligt honom ett antimögelmedel.

Jag undrar jag vilka råvaror som är representerade av dessa nya "råvaror". Är kemikalier råvaror överhuvudtaget förresten?

glycerid = fettsyreester (ska det motsvara smöret då, eller kanske mer margarinet då...)
ammoniumkarbonat = jäsningsmedel (brukar inte jag ha i mina chokladbollar alls...?)
natriumpyrofosfat = ingår i bakpulver... ( börjar tro att man gasar bra efter att ha käkat ett par av dessa bollar)
Kaliumsorbat = antimögelmedel, enligt Hans Sperre, hindrar jäst och mögeltillväxt enligt Wikipedia. Det är säkert bra att ha i en rejäl dos efter att haft i jäsningsmedlet innan. Bara inte de olika kemikalierna tar ut effekten på varandra?

Jag tycker att dessa kemiska tillsatser känns obefogade.
När jag bakar chokladbollar använder jag:
smör
socker
havregryn
Kakao
kokos eller pärlsocker.

Vad använder ni?

Stina Thorin, 63 köpte en låda av dessa chokladbollar och blev så förbenad, då hon läste innehållförteckningen att hon anmälde hela klabbet till konsumentverket. Det gjorde hon helt rätt i tycker jag. Vi borde allt göra anmälningar dit lite oftare.

Andra bloggar om: , , , ,

11 kommentarer:

Synnøve. sa...

Hej hopp.
Näe jag tror inte att mamma hade de där tillsatserna hemma när hon bakade...
Jag har faktiskt frågat henne...
Först tyckte hon jag var knepig. Sen när jag läste upp vad margarin innehöll så sa hon URK....
Så nu blir det smör....

När jag gör negerbollar så är det smör, socker, kallt kaffe, cacao och cosos eller pärlsocker...
Inte nått av de där som du skrev...
Nu däremot ska vi fixa lite kvällsmat. Dagen har varit lång.
Kramen Synne.

Cattis sa...

Bra!
Har vi omvänt en till "lurad" margarinätare nu?

smaklig spis
Kram
Cattis

Anonym sa...

Tyvärr gumman, Din mamma använde margarin, då smöret var såå dyrt.... Annars vanliga ingredienser precis av samma sort som Du använder. Hur margarinet var sammansatt på den tiden förtäljer inte historen. Kanske hade de inte uppfunnit alla dessa E-n då?!

Cattis sa...

jo. lilla mamma. Alla mammor i din ålder använde margarin och jag med tills jag upptäckte missen.
Det var ju därför margarinet uppfanns. Som ett billigare alternativ. Det var först senare som margarinindustrin kom på att det skulle lanseras som hälsosamt också.

Kemist sa...

Ja, "mamma" hade nog hjorthornsalt (som är en mycket äldre bakingrediens än bakpulver) bakpulver och fett (dvs glycerider) i sina bakverk.

Och sorbat är naturligt förekommande i flera frukter och bär, dags att sluta äta frukt då eller?

Kanske snarare dags att ta och utbilda er lite innan ni uttalar er om vad dessa saker är? Då kanske ni också slutar tro att allt som har ett "otäckt kemiskt namn" är farligt. ALLT i världen är kemikalier och det mesta har också fått ett kemiskt namn förutom det vanliga. Att företaget som tillverar bollarna skriver dom rätta kemiska namnen är som värst dålig marknadsföring.

Hade dom istället skrivit "hjorthornsalt, bakpulver, fett och naturligt förekommande konserveringsmedel" hade ni antagligen istället prisat hur "naturlig produkten var"..

Och ja, kemikalier är råvaror.

Så ta er ett glas divätemonoxid (vatten) och lugna ner er ett snäpp. :)

Cattis sa...

Hej Kemist!

Sist jag såg mig i spegeln var jag bara en, så jag vet inte vilka ni du pratar om?

Jag är hyfsat välbegåvad och försöker ta reda på vad tillsatserna innebär.

Jag käkar nog hellre äkta varor än labframställda kopior. Vissa må vara ofarliga, andra är det INTE.

Företaget bedriver inte bara dålig marknadföring utan snarare tvivelaktig.

Alla ingredienser har inte E-nummer eller skrivs ut med kemiska beteckningar. Smör heter smör och Apelsin heter fortfarande apelsin.
vatten skrivs fortfarande ut som vatten på innehållsförteckningarna.

Det ingår inte bakpulver eller antimögelmedel i chokladbollar, eller, som "mamma" kanske kallade dem, negerbollar.

Du må vara kemiskt kunnig, men baka kan du inte ;-)

Kemist sa...

Med "ni" menar jag självklart både du och dom 2 andra kommentatorerna här också; jag tilltalade er som grupp då ni verkar tycka ungefär likadant i frågan.

Och må så vara att alla chokladboll-recept inte innehåller tex bakpulver eller hjorthornsalt.. :)

(Men uppenbarligen detta som blev anmält)

Men du menar väl inte att du ratar allt som innehåller något av det (flera bröd, kakor osv) som farligt? (Och som sagt - flera frukter och bär innehåller även sorbat)

Så om inte, varför skulle det först vara farligt eller dåligt när man bakar chokladbollar med det, för att just du inte bakar dina med det? :/

Sen så har självklart inte alla ingredienser E-nummer (bara dom som är vanliga som "tillsatser") och ingredienser brukar inte skrivas ut med kemiska namn, men allt som finns i tex smör som du nämner har kemiska namn.. Smör består nästan bara av just glycerider.. då ALLT fett råkar vara glycerider. (Allt fett är estrar av glycerol och fettsyror - därav namnet "glycerider") Du är väl inte en sån där som tror att fett är onyttigt? :P

Sen är det en myt (om än så vanlig) att det är skillnad på "labbtillverkade" och "naturliga" ämnen, det finns ingen skillnad. Enda skillnaden skulle vara den att vissa ämnen finns i naturen, och andra inte..
Och av dessa listade "tillsatser" finns alla i naturen även om hjorthornsalt inte finns i en "normal matkälla" (de flesta äter ju inte hjorthorn) det är dock helt ofarligt.

PS. Du har dock rätt i att jag inte kan baka.. :D

Cattis sa...

Hej kemist!

kul med en diskussion.
Smör brukar skrivas ut som just smör i innehållsförteckningen.
margarin skrivs ut som margarin och sedan står ofta det som ingår i margarinet inom parantes, fast inte de eventuella kemikalierester som finns där.

De som kommenterat före dig är personer som jag känner väl och de har varierande åsikter, minst en av dem har inte alls samma åsikter som jag.

Blogginlägget är helt mitt eget.

och nej, jag äter helst inte bakverk med dessa tillsatser. Jag äter inte bakverk alls. Men OM jag gjorde det skulle jag inte käka industrigoja.
Jag tror visst inte att alla tillsatser är farliga.

Det finns dock riktigt tvivelaktiga grejor.
Poängen är dock att det inte finns anledning att använda så mycket tillsatser som industrin gör idag, även om vissa möjligen är befogade.

Cattis sa...

upps kemist!

Glömde en viktig sak
Nej, jag tror inte att fett är farligt alls, om det är naturligt, med fördel mättat :-)

Margarin är däremot ett tvivelaktigt livsmedel...

Hexmaster sa...

Artikelns poäng var ju inte att ämnena skulle vara onyttiga eller farliga utan att de inte var "något som mamma hade hemma i skafferiet förr i tiden". Men det är fel. Ammoniumkarbonat har sålts i över hundra år och även Stina, 63, har nog lite i skafferiet, även om det står hjorthornssalt på paketet. Fler exempel finns.

Oavsett vad folk tycker idag om s.k. "industrigoja" så användes sådant av såväl mamma som mormor och mormors mor. Även om de inte använde dessa hemska kemiska namn eller kryptiska E-nummer.

Cattis sa...

Hexmaster:
Journalisten har inte grävt så djupt i tillsatserna och det gjorde inte jag heller till en början.

Jag gjorde dock en uppföljning dagen efter och kollade upp hela innehållsförteckningen. Nog finns det saker som inte fanns i mammas skafferi i de chokladbollarna...

http://livetsomar.blogspot.com/2009/05/mer-gravande-i-mammas-kakburk.html

bakgrund